søndag, august 30

Ad omveier til nye perler

(Bilde: Myrlandskap ved Skjelbreida med starten på høstens vakre fargemix)

Idag har jeg virkelig hatt en flott tur i marka. Jeg synes egentlig det er best med blåmerka stier (bort fra skogsbil-veiene), men idag tok jeg noen andre stier, så for litt variasjon valgte jeg rødmerkede løypetrasseer...

Jeg innså jo at å velge rødmerkede løyper etter 100 dager med nedbør, egentlig var en risiko - men jeg får si at selv om det til tider ble litt vel bløtt, så fant jeg noen nye perler på veien fordi jeg ikke gikk på "gammel vane".

Som regel er det jo lett å velge de stiene man kjenner, og da kan man jo gå litt i blinde. Men når man tar en omvei eller går til målet via en løypetrassee isteden for på en kjent sti så blir det liksom dobbelt opp med nye opplevelser.

Jeg fant flere fine telt/rasteplasser og flotte utsiktspunkter - det er nesten så man angrer på at man ikke var der for å overnatte... Jeg fant også noen gyldne kantareller :-) og masse bær, så jeg burde ha tatt en liten matauk. Marka har jo så mye å by på, og jeg møtte flere med soppkurver og bærspann underveis - dt er hyggelig synes jeg. Og det var mye folk ute langs hovedtrasseene, men litt mindre folk lenger inne i skogen.

Det er utrolig mye blåbær i skogen fremdeles, så jeg fylte magen underveis :-) Fant også masse krøkebær og det er nesten litt synd at ingen plukker disse - for maken til tørsteslukker skal du lete lenge etter. Da vi var på jakt i Finmark i fjor spiste vi masse av disse bærene - som jeg tidligere bare har tråkket forbi. Men nå er de like "verdifulle" som blåbærene for min del.

Også var det kantarellene da... Jeg er jo egentlig ingen sopp-plukkende-turdame for jeg kan svært lite om hvilke sopp man kan spise og ikke. Men kantarellene er jeg ganske trygg på, og de dukket opp underveis med jeve mellomrom. Hadde egentlig ikke tenkt å plukke, men så ble det med noen "gyldne gulinger" hjem likevel.

Jeg fikk også testet ut de nye tursokkene mine som jeg strikket tidligere i år. Det er alltid litt spennende når go'tursokkene må byttes med et par nye, for det å finne riktig mix av tykkelse på sokkene som skal passe i støvlene er ikke alltid bare bare. Så jeg har lett for å drøye i det lengste før jeg skifter ut tursokkene.Men de nye "Army Inspired Socks" funka utrolig fint, sammen med et par veldigtynne ullsokker. Så nå er sokkemixen klar for jakttur :-) med damene til Hadeland.

Så jeg får vel bare i at dagen har vært toppers, med go'vær og en fin tur. Håper det blir flere sånne dager utover høsten :-)

Ingen kommentarer: