fredag, august 14

En bananeske full av gamle mimresaker

Det er egentlig litt artig å rydde i gamle gjemmer for da finner man ofte noe rart, annerledes og ting man egentlig har glemt. Eller rett og slett noen gode gamle minner.
I ferien hadde jeg opptil flere dager med regn, så jeg ryddet litt i anekset på hytta. Der stod det fremdeles igjen noen flyttekasser fra jeg flyttet fra Oslo til Enebakk for drøye 3,5 år siden. Skikkelig artig egentlig, for hva fant jeg; jo flere album og "scrap-bøker", frimerkesamlingen min og flere permsett med håndarbeidshåndbøker av ymse slag.
Selv om det tar plass å samle minner, så er det jo usigelig gøy å ta de frem da....
Avisutklippet fra 1975 da jeg og storesøster Britt var fotomodeller og reklamerte for Lada-bil! Det var den gang man fikk en ny bil for 30.000... og det i annonsen var oppfordring til rallykjøring - med LADA :-)
Albumet med bilder av meg og søstrene da vi var små (og storesøster Britt ca 19 år) Her er Størstesøster Britt med meg på fanget og mellomsøster Torhild til høyre;
Eller da jeg hadde hodet fullt av lyse krøller... og svoger Tom var en skikkelig "ung kjekkas" (bilde: mellomsøster Torhild, svoger Tom og meg selv med lyse lokker...);Håndarbeidspermene med oppskrifter hvor det artigste egentlig var å studere hårfrisyre og brillemote fra noen 10-år tilbake... Skikkelig retro, og moderne igjen idag;
Scrap-booken med gamle invitasjoner og minner fra jeg jobbet i Rimi/Hakon bla. Da hadde vi også mail, men mye gikk fremdeles på faks og pr brev så invitasjoner etc ble alltid sendt på fargerike papirer pyntet med strek-figurer etc. Her er invitasjon til Høsttakkefesten til oss i It-gjengen (eller foreningen for optimister! ) ispedd en god dose internhumor;
Håndarbeidsboken fra Dovre fra 1964 med strikke-oppskrifter på flotte strukturmønster, som noen kaller "nye" idag... og ikke minst kunnskapen om hvordan du tar vare på mannen din, så han holder seg best mulig i klesveien (jeg spøker ikke! - det var full jobb å være husmor den gang).
Eller en gammel kundeavis fra jeg jobbet i Centra Mat på slutten av 80-tallet, dengang vi reprofilerte Centra Mat og det virkelig ble laget en diger kampanje for å fortelle hvor stort utvalg vi hadde, hvor mye du som kunde hadde å velge i, kvalitet men likevel også en mengde varer til faste lave priser.... Nesten som vi kjører på Meny idag - så det gode gamle kommer igjen;
Nå er bananeskene fått blitt med hjem, og innholdet er fordelt i hyller og skap, etter flere runder med humring og gleden over alle gode minner. Jeg tror disse skal få bli med videre på veien!

1 kommentar:

Ole-Jørgen sa...

Så morsomt å se alle bildene med historiene bak. Du i en bil annonse og ei centra avis som var veldig lik dagens Ultra avis=)