tirsdag, august 11

Fra ferie til hverdag

Selv om ferien kanskje ikke ble helt optimal i år, var det stor overgang å skulle begynne å jobbe igjen denne uken. Det tar liksom litt tid å skru om modusen fra ferie til jobb.... og det er noe idet at man ikke vet hva man har, før man har mistet det. Var kanskje litt sur og lei av alt regnværet (i nesten 4 uker), og det er litt synd at det overskygger alle de andre fordelene med ferie...

Etter to dager på jobb vet jeg hva jeg ville ha valgt, om jeg kunne velge; heller enda en uke med regnværsferie enn en uke inne på kontoret (mens solen skinner utenfor!)...

Det å leve livet uten klokke, og ikke minst slippe å ha vekkerklokka på, det å kunne la dagsformen og innfall få styre innholdet av dagen, det å rekke å spise en lang og sen frokost med gårsdagens avis til. Eller bare å sitte på trappa med en kaffekopp og glo mens tankene liksom svever avgårde mellom søvn og drømmetilværelse. Ta seg tid til å glede seg over morgensola som kommer smygende gjennom gardinene på badet (da sola endelig kom). Det å strikke ferdig en sokk i løpet av dagen, eller å glemme tiden mens man driver med de syslene man liker aller best uten tanker for klesvask eller innkjøp. Eller å vaske vinduer akkurat fordi man har lyst (jo da, det trengtes også) - og bli veldig fornøyd etterpå. At man kan bli så glad av blanke vinduer...Eller å plukke en ny bukett hver dag med lyng, blomster, kornaks og vekster fra skogen til å pynte på bordet med... Det å kunne sitte musestille, gå en tur eller være veldig i aktivitet akkurat som det passer deg best. Rett og slett å leve livet helt i egen takt, uten å måtte sjekke, spørre, informere, koordinere med noen andre.
Ja, det var visst dette jeg glemte da jeg blei så sur å lei av regnværet i ferien...; alle de andre feriegodene. Så jeg får nok revurdere å heller si at ferien var TOPP!

Ingen kommentarer: