lørdag, juli 11

En uke med regnværsferie krever sin kvinne

At ferien startet med et brak (les: tordenvær og regnbyger) var egentlig litt deilig - så jeg rakk å "lande" litt først. Men EN hel ferieuke med stort sett regenvær, byger og skyer er litt trøstesløst og kjedelig.
Men idag glimtet det til med litt sol mellom skyene, og jeg tenkte det var en fin anledning til å ta turen til Hadeland for å kvittere ut kjentmannsposten ved Solobservatoriet :-) Det var deilig å liksom ha et "oppdrag" med sekken på ryggen igjen. Og joda, jeg pakket med både ekstra sokkeskift og regntøy... nederst i sekken. Litt mat og en termos med kaffe - og jeg var klar for to fluer i en smekk! For det er jo ikke bare solobservatoriet som ligger på Hadeland, men også Du Store Alpakka (produsentene av alt det deilige myke alpakka-garnet). Jo, jeg hadde et lite sideoppdrag til - å se om denne utkanten av Oslo kunne være et fristende sted å bo...

Etter å ha kjørt gjennom ca 3 forskjellige værvarsler skjønte jeg at det nok ikke var retningen å dra idag. Fra sol i Enebakk til skikkeliog skybyger lenger nord. Da jeg kom til Harestua, plaskregnet det - så jeg dro videre til Jaren hvor Du Store Alpakka holder til, og la inn et ønske om go'vær på vei hjemover.

Lagerutsalegt til Du Store Alpakka var ikke så stort, men de hadde en hyggelig butikk med alle produktene sine. Alt av garn, pinner, knapper, oppskrifter - og en mengde ferdigstrikkede plagg i myk myk alpakka, i alle regnbuens farger... Snakk om å komme inn i selveste "godtebutikken"! Det måtte jo bli "litt" garn, et sokke-strikke-hefte og en ny heklekrok før jeg kom meg ut i bilen igjen...

Det ble en ny tur inn og ut av skybyger nedover også - og Solobservatoriet får nok vente til en annen anledning. Men nistepakken og termosen ble tatt i bilen, mens blikket søkte etter hyggelige plasser. Det var utrolig mange hyggelige plasser nedover, med frodige og blomstrende grøftekanter og knallgrønne jorder, flotte gårder og gamle hus. Jeg tror nesten jeg kunne tenke meg å bo oppi der, enda litt mer på landet - men en del mer usentralt er det jo... så vi får tenke litt mer på den saken tror jeg.

Vel hjemme kunne jeg utrolig nok finne frem shortsen igjen - ja, i allefall for en times tid da ;-) så kom gråskyene igjen... Men til i morgen har jeg bestilt go'vær, og håper det blir en anlending å pakke sekken igjen.

Ingen kommentarer: