søndag, mars 14

Snø og solskinn i skogen

Hytta er mitt fristed nummer én, men den krever også litt arbeid og innsats. Idag stod det snømåking av hyttetaket på programmet og turen gikk oppover på søndagsstille veier mot Romerikes dype skoger.
Fordelen med en hytte i nærheten er jo at jeg får brukt den masse, og kan ta en snartur på impuls akkurat når det passer best eller været er knall. Men i vinter har det blitt lite turer oppover dessverre.

Det var lite hyttenaboer å se, og siden innkjøringen til hytta var godt begravet under et lass med snø - parkerte jeg freidig midt i veien... og håpet å få måkt plass til bilen før noen hadde tenkt seg forbi. Det gikk bra! Men det tok sin tid - skaresnø på toppen, med litt hardpakket "skavler" etter måke-traktoren, og nederst et godt lag med sukker-snø. En god halvannen time senere kunne jeg parkere bilen på tomta :-) Phu!

Men sola kom og snøen glitret. Kaffetermosen ble dratt frem sammen med en medbragt rosinbolle fra sekken. En liten pust i bakken før stien inn til hytta skulle måkes måtte jeg ha. Og der stod jeg liksom å så utover mitt lille paradis, i skogens ro mens noen kvitrende glade småfugler nok trodde våren var på vei... At det skal være så usigelig godt bare med skogens stillhet og frisk luft...

Den neste drøye timen gikk med til mer måking, og jeg fant etterhvert både trappa og terrassen, og kunne omsider låse meg inn. Ikke alt for kaldt inne, men det morsomme var at her var det full jul fremdeles... :-)

Jula og nyttår gikk ikke helt som planlagt, så nyttårshelgen ble tatt hjemme (så da fikk jeg ikke pakkert bort jula på hytta). Så der stod nissemor med røde lys og røde løpere lå på bordene... Litt komisk var det!

Egentlig kunne jeg bare ha pyntet ferdig til påske, men tenkte det var best å vente litt... men jula, den fikk jeg omsider ned i esken sin.
Det som mangler nå er noen deilige fridager og en god lang tur til hytta igjen - så jeg får tatt litt av taket også... for drøye 2,5 times måking føltes egentlig mer enn nok..

Ingen kommentarer: