onsdag, mars 10

Valgets kvaler

Stort sett er det bra å kunne ha flere valg, så man føler man tar sine egne valg. Mens andre ganger er det ikke bare bare å velge - i allefall ikke om det er mange hensyn å ta...

Denne uken var det tid for en storhandel igjen, og hver gang jeg skal ut å ha litt mer enn bare melk & brød lurer jeg på hvilke faktorer som skal få avgjøre hvor jeg skal legge handelen min; de økonomiske, miljømessige, være lojal, minst mulig tidsbruk, gode tilbud?, vareutvalg med litt å velge i, sunnhet/ferskhet, lokalmiljø .... det er jammen meg mange hensyn å ta.

Siden jeg til daglig jobber i dagligvarebransjen og server ULTRA, Meny, Centra og Jacobs butikkene, burde jeg jo være lojal å handel der, der får jeg jo også personalrabatt. Men skal jeg handel i en av våre butikker må jeg kjøre bil, og det tar lengre tid enn å handel her hjemme. Men utvalget og tilbudene er bedre i våre butikker, enn i butikkene her hjemme. I tillegg får jeg fersk fisk i våre butikker...

Her jeg bor er det bare Spar og Rema - konkurrentene våre - men handler jeg her, sparer jeg penger i drivstoff (jeg kan gå til butikken, eller kjøre bare noen få minutter), jeg sparer derfor miljøet for forurensing og ikke minst støtter jeg opp om de lokale butikkene. Og Spar er jo en slags lillesøster - siden de også er en del av NorgesGruppen.

REMA har svært lite fristelser, så du kan si det er litt billig å handel der. Men frustrasjonen blir ofte stor over alt jeg IKKE finner. På Spar har de mange gode tilbud, men jeg opplever de generelt dyrere enn alle andre. Det er lite ferskvarer der, men litt mer enn på REMA.
Men de lokale kjøpmennene må støttes litt også, så butikkene våre ikke forsvinner. Jeg sparer en del tid på å handel her hjemme - for reiseveien til butikken er kort. Og det er sånn sett miljøvenlig å handel lokalt.

Denne gangen gikk bilturen til Ski (igjen), så jeg kunne handle i en av "mine" butikker :-) Jeg fikk fersk fisk, ferskt kjøtt, alle de småtingene på handlelisten som har samlet seg opp den siste måneden, jeg fikk noen gode tilbud og jeg handlet litt mer enn det som stod på handlelappen.... Men jeg fikk ALT på handlelisten! Det liker jeg!
Selv om jeg forurenset med bilkjøring og ikke støttet de lokale kjøpmennene i bygda...

Hmmm..

Så nå får jeg vel ta de neste småhandelene frem til neste storhandel her i bygda... Er jammen ikke lett dette når det er så mange hensyn å ta - og det bare for litt middagsmat og litt melk & brød!
(Logene er lånt fra butikkkjedenes egne sider, og de lekre matbildene er lånt fra Meny.no)

1 kommentar:

Øydis sa...

Jeg må innrømme at vi ikke er like lojale mot Meny som tidligere. Vi handler ofte på Prix på vei til barnehagen.

Rema har vi i samme retning, der nekter jeg å gå inn. Makan til skuffelse. Prix er en hyggeligere butikk, men det er kun basisvarer, jeg blir irritert når jeg f.eks. ikke finner blåbærsyltetøy med mindre sukker der.

Og vi kommer alltid tilbake til Meny. En akkurat passe stor butikk, med et godt utvalg. Ikke for stort, og ikke for lite. Akkurat passe. ;o)